گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
خداوند شما را پایدار نگه دارد. خداوند اسلام را عظمت بدهد. پیروزی شما پیروزی بزرگ اسلام است، و از این به بعد توجه به بسیاری از امور لازم است كه عمده آن توجه به حفظ وحدت كلمه است. ما در بین مبارزه هستیم و باز محتاج به وحدت كلمه هستیم؛ باز باید همه اقشار با هم برادروار و در كنار هم آماده باشند برای مبارزه و جلوگیری از تشتتات و اختلافات. اگر خدای ناخواسته اختلافات پیدا شوند معلوم نیست كه ما به پیروزی نهایی برسیم. من به همه ملّت توصیه می‌كنم كه به همین نحو كه تاكنون به وحدت كلمه خودشان ادامه داده‌اند از این به بعد هم ادامه دهند. (1)
همه می‌دانید كه رمز پیروزی بزرگی كه ملّت به آن رسیده است وحدت كلمه همه اقشار از مركز تا اقصی بلاد كشور و وحدتِ هدفِ آن برچیده شدن حكومت طاغوتی و قطع ایادی استعمار و استثمارگران بین‌المللی و بر پا شدن جمهوری اسلامی بود. اكنون احتیاج بیشتر داریم به حفظ این وحدت كلمه و وحدت مقصد. ملت بزرگ باید هوشیارانه از بعضی عناصر تفرقه‌افكن كه با شعارهای فریبنده می‌خواهند دست اجانب را به كشور مسلمان ما باز كنند و همان اختناق و چپاولگری را به فرم دیگر برگردانند، احتراز كنند، و با تنها گذاشتن آنان و عدم شركت در اجتماعاتشان و با منطق اسلامی تبلیغات سوء آنان را خنثی كنند. همه می‌دانند این پیروزی از قدرت اسلام است و مسلمین با دادن خون شریف خود آن را به دست آورده‌اند و فرصت‌طلبان می‌خواهند بدون فعالیت مثبت از آن بهره بردارند و با حیله و حربه فریبكاری خود را جا بزنند. ملّت ایران باید با هوشیاری از آنان جلوگیری كنند. در صورتی كه آزادی بیان و قلم و عقیده برای همگان آزاد می‌باشد ولیكن مردم توطئه را هرگز اجازه نمی‌دهند. (2)
ایمانتان را حفظ كنید آقا! ایمان به خدا را حفظ كنید، وحدت كلمه را حفظ كنید، این نهضت را حفظ كنید. ما هرچه داریم از این ایمان و وحدت كلمه [است]. آنها ایمان را از ما می‌خواستند بگیرند و وحدت كلمه را. كوشش كردند برای این دو تا، و خدای تبارك و تعالی نخواست و با ما بود و متحوّل كرد یك مملكت و یك ملتی كه اعتنا به مسائل دینی نداشت. متحولشان كرد به طوری كه همه توجّه دارند. همه با ایمان به میدان آمدند. این ملتی كه با هم دعوا داشتند، این شهر با آن شهر، خود شهر این محله با آن محله، این جوان با آن جوان، یكدفعه یك تحوّل الهی پیدا شد كه حس تعاون پیدا شد. یكی از دوستان من می‌گفت كه در تهران من در این تظاهرات دیدم كه یك پیرزنی یك جایی ایستاده یك كاسه‌ای دستش است تویش پول است. گفت لابد این حالا می‌خواهد یك پولی جمع بكند. رسیدم به او گفتم كه پیرزن چیه؟ گفت كه حالا چون بازار تعطیل است، مردم هم به تلفن احتیاج دارند من دیدم كه این كار را من بكنم، این پولها را بیاورم كه مردم پول خُرد ندارند بردارند بیندازند آنجا و تلفن كنند. یك همچو حسی در یك افراد پیدا شد. یك همچو حس تعاونی كه وقتی كه این جمعیت بیرون می‌آمد، همه مردم- توی خانه و بیرون- با اینها كمك می‌كردند. این تحوّل به دست خدا واقع شد. (3)
ما تا حالا بعضِ از راه را رفتیم و بسیار مشكلات باقی مانده است. شما خودتان را پیروز حساب نكنید، كه كسانی كه خود را پیروز حساب می‌كنند سستی می‌كنند. ما نیمه راه هستیم و دشمن در كمین ماست، باید وحدت خودمان را حفظ كنیم، باید با هم همین طور كه تا اینجا آمده‌ایم تا آخر برویم. این نهضت را نگذارید سرد بشود، نگذارید سست بشود. سستی و سردی در امروز، احتمال این را دارد كه ما را به شكست ببرد و اگر خدای نخواسته شكستی برای ملّت حاصل بشود به نابودی اسلام تمام می‌شود. همه باهم باشید، همه با هم دوست باشید، همه‌مان با هم جمهوری اسلامی را می‌خواهیم. (4)
پیروزی ما برای این بود كه همه رو به خدا كردند و شهادت را طلب كردند. اسلام ما را پیروز كرد و الّا ما قوّه نداشتیم در مقابل قوّه آنها و ما از این به بعد باید این رمز را حفظ كنیم؛ این رمز پیروزی‌‌ای كه قدرت اسلام است حفظ كنیم، و وحدت كلمه را؛ گمان نكنید كه حالا تمام شد مطلب و دوباره برگردید به حالات اوّلیه؛ خیر، تمام نشده است و الآن باید وحدت را حفظ كنید؛ و این نهضت را با گرمی، این نهضت را با تمام قوا حفظ كنید. خداوند همه شما را سعادتمند كند. دنیا و آخرت همه شما را تعمیر كند. سلام بر شما (5).
اگر گمان بكنید كه پیروز شدید، سست خواهید شد. پیروزی سستی می‌آورد. تا در راه هستید، محكم هستید، مستحكم هستید؛ وقتی كه به منزل، انسان رسید سست می‌شود، می‌خوابد. ما الآن بین راه هستیم، به منزل نرسیدیم، بین راه هستیم؛ و ما راه طولانی دیگری داریم. و آن اینكه ریشه‌های گندیده استعمار را از بیخ و بن ان‌شاءالله به خواست خدا درآوریم و این میسور نیست، میسر نیست مگر اینكه این نهضت را به همین طور كه تا اینجا آمده است حفظ كنید؛ این وحدت كلمه را حفظ كنید. از اختلافات دست بردارید؛ احتراز كنیم از اختلاف. ما همه برادر هستیم، همه ملّت با هم برادرند. به گفته خدا مؤمنین برادر هستند؛ برادر باید مصالح برادر را حفظ كند. (6)
دستور اسلام است كه همه باید مُعتَصِم بحبل‌الله باشیم. همه باید متفرق نباشیم. جدا از هم نباشیم. فكر جدایی فكر غلط است؛ این وحدت را به هم نزنید، این نهضت را خاموش نكنید، خیانت به اسلام نكنید. تمام قوا باید با هم مجتمع بشوند تا در مقابل قوایی كه از شیطان است- از اجنبی است- بتوانید ایستادگی كنید. شما دیدید كه با وحدت كلمه قدرتهای بزرگ را درهم شكستید؛ این قدرت را حفظ كنید. اگر خدای نخواسته در این قدرت خلل واقع بشود، منتظر مصیبت باشید. خداوند پشتیبان همه شما باشد. خداوند پشتیبان كشور ما باشد. امام زمان- سلام‌الله علیه- پشتیبان این ملّت است. من از همه اهالی محترم گیلان و از تمام اقشار ملّت ایران و اهالی انزلی تشكر می‌كنم، و پرسنل نیروی دریایی را برادر خود می‌دانم. (7)
همان طور كه این نهضت را اگر یك قشر می‌خواست به آخر برساند نمی‌شد، همه اقشار وقتی با هم شدند این سدّ شكسته شد، از این‌جا به بعد هم باید همه اقشار با هم باشند تا بتوانند این بار را به آخر برسانند و این نهضت را به آخر. نباید هركسی به عهده دیگری بگذارد. هر فردی موظف است، مكلّف است كه به اندازه‌ای كه می‌تواند عمل كند؛ در هر جا كه هست به همان اندازه‌ای كه می‌تواند همراهی كند، و این وحدت كلمه باید محفوظ بماند؛ كه اگر خدای نخواسته این وحدت كلمه از دست برود و خدای نخواسته به شكست برگردیم، تا آخر دیگر ایران روی خوش به خودش نخواهد دید. بنابراین همه ما موظّف هستیم كه این نهضت را حفظ كنیم و وحدت كلمه را حفظ كنیم، و رمز مهم این است كه برای خدا باشد. چنانچه این نهضت اسلامی بود كه این طور زود به ثمر رسید و به آخر رسید و این سدّ بزرگ را شكست. (8)
ما احتیاج به وحدت كلمه داریم. زحمت ملّت ما برای اسلام است؛ برای اسلام بود. اسلام است كه سعادت همه را تأمین می‌كند، و اسلام است كه ما را به پیروزی رساند. و اسلام است كه ما را به پیروزی می رساند. اگر اسلام نبود و اگر اسلام نباشد، ملّت باز به همان معنایی كه سابق بود بر می‌گردد. آنهایی كه حكومت می‌خواهند بین ما بكنند، عمالشان را وادار كردند بر ضدّ اسلام، بر ضدّ روحانیّت عمل كنند؛ قلم‌فرسایی كنند. (9)
متوجه باشید گروه گروه نكنید. این مملكت با وحدت كلمه پیش برد، متفرّقشان نكنید. واعتَصِمُوا بِحَبلِ‌الله جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا این آیه قرآن را بپذیرید. همه بچسبید به ریسمانی كه بین شما و خداست، و آن اسلام است. متفرق نشوید از هم. جدا جدا نشوید. هی حساب را جدا نكنید. آن حساب جبهه كذا، آن حساب نهضت كذا، آن حساب حزب كذا، آن حساب گروه كذا، آن حساب حزب چه، كذا، جدا نكنید همه را. همه با هم باشید، همه دوست باشید. حزب‌سازی دشمن درست كردن است. هی این یكی از آن طرف بكشد؛ آن از آن طرف بكشد، آن از آن طرف بكشد. همه تحت یك رایت باشید. همه تحت یك پرچم باشید؛ همان پرچمی كه شما را پیروز كرده است تا حالا، از این به بعد هم دنبال همان باشید و اگر باشید، ان‌شاءالله پیروز خواهید شد. (10)
اوّلاً دعوت كنید همه را به وحدت كلمه. خدای تبارك و تعالی امر فرموده است: وَاعتَصِمُوا بِحَبل اللهِ اجتماع، لكن اجتماع با تشبث به حبل‌الله. هر اجتماعی مطلوب نیست، و اعتصموا بحبل‌الله مطلوب است. همان است كه إقرأ باسم ربك. اسم رب همان ریسمانی است كه همه به آن باید اعتصام كنند. مردم را دعوت كنید به وحدت. دعوت كنید به این كه گروه گروه نشوند. الآن مشغولند شیاطین به اینكه این انسجامی كه پیدا شد برای ملّت ما، و با این انسجام پیش بردند و بحمدالله پیروز شدند تا اینجا، این را به همش بزنند. گروه گروه كنند: حزب كذا، حزب كذا، جمعیت كذا. چه اسم رویش بگذارند جمعیت اسلامی كذا؛ چه اسم بگذارند «جمعیت دمكراتیك» كذا. امروز روز این نیست كه تكه تكه بشود. این ملّت، گروه گروه بشود. امروز تمام گروهها باید ادغام بشوند در یك گروه و آن گروه اسلامی است. همان طوری كه تمام گروهها ادغام شد در یك گروه و تمام قولها و تمام فریادها ادغام شد در یك فریاد، و آن فریاد مرگ بر این رژیم و- عرض بكنم كه -اسلام، جمهوری اسلامی می‌خواهیم. آن ادغام گروهها درهم و توجّه به اسلام بود كه این سدّ بزرگ شیطانی را شكست، و همه حساب مادّیین را باطل كرد. (11)
همه ما از اسلام هستیم. همه از خدا هستیم. به سوی خدا می‌رویم و در راه او فداكاری یك وظیفه است. و من امیدوارم كه خداوند رحمت كند شهدا را و با شهدای صدر اسلام محشورشان كند و به شماها صبر بدهد. اجر بدهد. و امیدوارم كه این نهضت به نتیجه برسد، و بر این آمالی كه شهدای ما داشتند به فعلیت برسد. خداوند همه شما را سلامت و در پناه خودش حفظ كند. و امید است كه وحدت خودتان را حفظ كنید، در این زمانی كه احتیاج به وحدت است، و با همان قدرتی كه تا این‌جا آمدید، از اینجا به بعد هم با همین قدرت به پیش بروید، و یك حكومت اسلامی عادلانه ان‌شاءالله تأسیس بشود و آن طوری كه خدای تبارك و تعالی امر فرموده است ما بتوانیم اطاعت كنیم. همه بتوانیم پرچم اسلام را بلند كنیم. زیر سایه قرآن باشیم و یك حكومت عدلی كه در صدر اسلام اتفاق افتاده است و بعدها نگذاشته‌اند اتفاق بیفتد، ان‌شاءالله با همراهی همه قشرهای ملت، یك همچه حكومتی در اینجا تأسیس بشود و از اینجا هم ان‌شاءالله به جاهای دیگر سرایت كند و همه ممالك اسلامی تحت لوای اسلام با هم متحد باشند، بلكه همه مستضعفان جهان ان‌شاءالله از قید و بند مستكبرین خارج بشوند. خداوند همه‌تان را ان‌شاءالله حفظ كند. (12)
عمده این است كه ما توجه داشته باشیم به اینكه حفظ كنیم ایمان خودمان را و وحدت خودمان را. اگر این راه حفظ شد، هیچ چیز دیگر ترس ندارد. موشك بیاید، چه می‌دانم هركی می‌خواهد بیاید، امریكا بیاید، شوروی بیاید، هركی می‌خواهد بیاید البته این نكته از ذهن مردم ما خارج نمی‌شود كه وقتی ببینند كه آنهایی كه كمك می‌كنند به صدام برای این شرارتهایش، این از ذهن مردم ما خارج نمی‌شود، توجه به آن دارند و آنهایی كه می‌خواهند منافع خودشان محفوظ بشود باید توجه به این داشته باشند كه منافعشان محفوظ اگر بخواهد باشد، باید یك جوری عمل بكنند كه این طورها نباشد والّا محفوظ نخواهد ماند. آن كسی كه كمك می‌كند، یا كمك مادّی می كند یا كمك نظامی می‌كند، آنها هم خیال می‌كنند كه ما از كمكهای نظامی آنها، كمكهای [آنها] می‌ترسیم، نه، ترسی در كار نیست؛ برای اینكه یك ملّتی است كه شهادت طلب است. (13)

راهبردهای تصریحی:

1- حفظ وحدت در هر دوره‌ای واجب و ضروری است.
2- حفظ وحدت به نفع همه است.
3- می‌بایست هم بین خود و هم بین مسؤولین وحدت را ایجاد و حفظ كرد.
4- وحدت و ایمان دو هدیه‌ی الهی است كه می‌بایست آنها را حفظ كرد.
5- نقطه‌ی قوّت در برابر دشمنان و امكانات آنان، ایمان و وحدت است.

نكات استنباطی:

1- تمام بركات انقلاب اسلامی نشأت گرفته از عنایت خداوند و وحدت مردم بوده است.
2- وحدت می‌بایست به صورت شبكه‌ای و مداری در تمام اجزای جامعه جاری و ساری باشد.

پی‌نوشت‌ها:

1.صحیفه امام (ره)، ج6، ص 130.
2. صحیفه امام (ره)، ج6، ص 262.
3. صحیفه امام (ره)، ج6، ص 347.
4. صحیفه امام (ره)، ج6، ص 409.
5. صحیفه امام (ره)، ج6، ص 412.
6. صحیفه امام (ره)، ج6، ص 419.
7. صحیفه امام (ره)، ج7، ص 100.
8. صحیفه امام (ره)، ج7، ص 251.
9. صحیفه امام (ره)، ج8، ص 28.
10. صحیفه امام (ره)، ج8، ص 298 و 299.
11. صحیفه امام (ره)، ج8، ص 334.
12. صحیفه امام (ره)، ج11، ص 404.
13.صحیفه امام (ره)، ج20، ص 496.

منبع مقاله:
گردآوری و تدوین: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره‌ی سیاسی حضرت امام خمینی(قدس‌سره)(10)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول.